Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.
Nexteria Mentoring pomáha študentom nájsť si vlastnú cestu Brian Ujiie Flickr

Nexteria: Mentoring pomáha študentom nájsť si vlastnú cestu

Len malé percento ľudí má jasnú víziu a presne vedia, čo chcú v živote robiť. Väčšina ľudí svoje povolanie hľadá. Výber vysokej školy či kariérneho smerovania býva často náročnou otázkou, na ktorú dlho hľadajú odpoveď a vôbec nemusí ísť o jednorazové rozhodnutie.

Jedným zo spôsobov, vďaka ktorým môžu študenti objaviť svoj potenciál, je mentoring.  Získavajú vďaka nemu novú perspektívu a jednoduchšie sa rozhodujú.

Pojem mentoring na Slovensku ešte nie je rozšírený. Väčšina ľudí si ho spája sa hlavne s rozvojom podnikania, projektov či startupov. Mentoring však pretavuje biznisové metódy aj do vzdelávania. Pomáha rozvíjať osobnosť. O jeho potenciáli nám porozpráva Tomáš Hasala, ktorý je vyhľadávaným mentorom.

Tomáš je biznisový človek aktívne pôsobiaci v neziskovom sektore. Štyri roky sa venuje vzdelávaniu ako riaditeľ neziskovej organizácie Nexteria. Spoluzakladal internetový rezervačný portál Limba.com, ktorý ho živí dodnes. Štyri roky bol prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií. Teraz úspešne prenáša svoje skúsenosti z biznisu do vzdelávania.

Tomáš mentoruje študentov v Nexteria Leadership Academy a iných neziskových projektoch ako je LeadUp organizácie Future Generation Europe alebo v Sokratovom inštitúte. Aby rozšíril študentom možnosti získať svojho mentora, zrealizovala Nexteria na Challengeste súťaž, ktorej víťazi ako odmenu získali mentoringové stretnutie s Tomášom.

V rozhovore nám Tomáš Hasala približuje zmysel mentoringu a víťazi, Jakub s Patrikom, prečo sa rozhodli vysúťažiť si svojho mentora.

 

Tomas Hasala NexteriaTomáš, mohol by si nám v skratke priblížiť, čo je mentoring a ako dokáže pomôcť mladým ľuďom?

Každý úspešný človek vie, že k úspechu sa nedopracoval sám, ale na ceste mu pomohlo množstvo ľudí. Častokrát to sú rozhodujúce chvíle života, keď nás niekto nasmeruje celkom nečakaným smerom, otvorí tie správne dvere alebo varuje pred zbytočnou chybou.
Väčšina skúsenejších ľudí rada odovzdáva svoje vedomosti práve ako prejav vďačnosti za pomoc, ktorá sa dostala im samým. Foriem práce je nekonečne veľa, každý človek je iný a vyhovuje mu niečo iné. Ale všetky nakoniec smerujú k tomu istému – pomôcť študentovi vykročiť zo svojej bubliny, pozrieť sa na veci inak, objaviť svoje silné stránky, a nájsť tak svoju vlastnú cestu.

 

Mentoring si mnoho ľudí spája s biznisom a projektmi, no jeho využitie je oveľa širšie. Aké rôzne typy mentoringu poznáš?

Poviem z vlastnej skúsenosti. V Nexterii má každý z našich 100 študentov svojho mentora a témy, ktoré s nimi riešia, sú rôznorodé ako život. Niekto sa sústredí na svoj projekt, či je to firma, neziskovka, event, petícia… Iný so svojím mentorom hľadá svoju víziu – na základe objavenia a pomenovania svojich silných stránok – tú cestu, ktorá ho bude napĺňať a ktorou bude zároveň obohacovať svoje okolie. Ďalší s mentorom rieši „život“ – osobnostný rozvoj, vzťahy… Je dobré vybrať si mentora podľa toho, ktorej téme sa študent chce prioritne venovať.

 

Aký vidí Nexteria zmysel v mentoringu študentov?

V Nexterii dostávajú študenti veľa školení vo forme workshopov, case studies, diskusií. Ale mentoring je v prvom rade vzťahom. Väčšiu hĺbku, ako aj isté témy, je možné dosiahnuť iba vo vzťahu. Mentoring preto vnímam ako doplnok k tradičným formám vzdelávania – mimoriadne cenný doplnok. Nie je preto náhodou, že vzťahy, ktoré vznikli v mentoringu, často prerastú do celoživotných priateľstiev.

 

Ako môže študent získať svojho mentora?

Tak ako všetko cenné – jedine aktivitou. Existujú rôzne mentoringové programy, ale všetky vyberajú spomedzi aktívnych študentov, ktorí majú niečo za sebou, riešia projekty, majú záujem pracovať na sebe. Ďalšou výbornou cestou k získaniu mentora, aj z radov najvyťaženejších ľudí, je ponúknuť im pomoc zadarmo. Málokto „stíha“ tak, že by takejto ponuke, hoci od juniorného človeka, odolal. Aby človek dostával, musí aj niečo zo seba dať, bez toho to nejde. A keď je študent aktívny, všimnú si ho. Aj moje stretnutie s týmito študentmi sa začalo tým, že prejavili aktivitu a zúčastnili sa súťaže.

 

Ako funguje Nexteria?

V Nexterii študentov prepájame s úspešnými ľuďmi z biznisu a rôznych oblastí spoločenského života, spomedzi ktorých si vyberajú aj svojich mentorov. Mentoring je súčasťou osvedčených prístupov zo zahraničia, kde sa štúdium prepája s praxou, na ktorých je postavená celá Nexteria Leadership Academy.  V rámci tohto trojročného vzdelávacieho programu popri vysokej škole študenti získavajú soft a hard skills pri práci na reálnych projektoch vo firmách, pracujú v tímoch a vedú ich.

 


nexteria studentsNa slovíčko… s Jakubom a Patrikom

Čo študentov vedie k potrebe hľadať svojho mentora? To nám bližšie objasnia víťazi súťaže v Challengeste, kde Nexteria iniciovala vznik projektov s lokálnym impactom, aby ich lídrom poskytla potrebný mentoring.

 

Na Challengeste ste vyhrali mentoring k projektom na zlepšenie vášho okolia. Aká bola vaša motivácia zapojiť sa do súťaže? Hľadali ste cielene mentoring svojich projektov alebo ste vytvorili svoj projekt kvôli súťaži?

Jakub: Ja by som povedal, že tá druhá možnosť. Vytvoril som projekt kvôli súťaži. Mentoring je pre mňa niečo, čo ma posunie v osobnom živote. Bola to taká lekcia do života.

Patrik: Mojou motiváciou bola tá súťaž. Zapojil som sa do toho preto, že som mal práve v tom čase tento nápad a vďaka tejto súťaži som bol motivovaný sa tomuto nápadu venovať viacej, aj zo širšieho a dlhodobejšieho hľadiska. Ako by mohol prebiehať ten vývoj a celkový postup ďalej.

 

Naplnilo toto mentoringové stretnutie vaše očakávania?

Jakub: Prevýšilo. Každé takéto stretnutie s určitými ľuďmi ma posúva a uvedomím si nové veci. To ma zas motivuje k tomu, že má zmysel ešte niečo robiť.

Patrik: Súhlasím s Jakubom. Posúvajú ma ďalej a dáva mi to zároveň aj iné myšlienky. A vychádzam zo svojej bubliny.

 

Dávalo by vám zmysel mať mentora dlhodobo? Budete si ho na základe dnešnej skúsenosti hľadať?

Patrik: Určite by to malo zmysel. Pokiaľ je mentoring taký aktívny, po čase by to malo mať nejaký efekt.

Jakub: Určite áno. Mentoring by mal byť aktívnejší. Ale tým, že už mám taký mentoring doma (som z rodiny celkom úspešných podnikateľov), je fajn počuť názor niekoho mimo okruhu ľudí, ku ktorým si dovolím trochu inak pristupovať.

 

Myslíte si, že študenti by mali mať popri škole nejaký vlastný projekt?

Jakub: Určite každý, osobne to tak vnímam. Nie každý študent je však taký, že by sa do toho chcel zapojiť. Niekto je napríklad introvert, nepotrebuje spoločnosť a nevyhľadáva to. Niekto je radšej doma a do takýchto projektov sa nezapája. Pre mňa je veľmi dôležité mať projekt vo voľnom čase, rozvíjať ho a zapájať do toho druhých ľudí. Je to taká interakcia s okolím.

Patrik: Je to u každého iné. Pre mňa je to niečo ako rozptýlenie od školy. Je to ďalšia súčasť môjho života. Nevedel by som si predstaviť prísť na intrák a pozerať len filmy a seriály.

 

Čo si myslíte o vzdelávacích programoch ako je Nexteria Leadership Academy?

Jakub: Je to veľmi podstatné. Chcem ísť študovať do Dánska. To, čo sa robí v Dánsku na škole, robíte aj vy, len ako neziskovka. Konečne to niekto začal robiť aj na Slovensku. Lebo v Dánsku je to úplná samozrejmosť a tu mi to príde, akoby to nikoho nezaujímalo. To vnímanie, že veci treba uviesť do praxe. Mám kamarátov, ktorí prax počas školy nemali. Oni spravia bakalárku, potom zasa prácu na konci štúdia a keď vyjdú zo školy, nič z toho nemajú. Nevedia sa zapojiť do toho koloritu života. Ale v Dánsku je to presne naopak. Od prvého ročníka pracuješ na projektoch ako v Nexterii a na pol roka si môžeš vybrať hocijakú firmu, kde sa môžeš dohodnúť na nejakej stáži. Naberáš tam skúsenosti, a keď vyjdeš zo školy, si pripravený zamestnať sa v branži.

Patrik: Je to lepšie ako štúdium, pretože je to o dosť aktívnejšie. Venuješ sa niečomu, čo by malo poskytovať už to štúdium, ktoré to neposkytuje. Preto sú takéto vzdelávacie programy, ktoré to do veľkej miery nahrádzajú. Človek si potom môže vybrať niečo, čo ho zaujíma alebo niečo, čo by sa mu hodilo. A posúva ho to ďalej.


 

Autorka: Patrícia Reichlová. Foto: Brian Ujiie/Flickr, Nexteria

Viac o Nexterii sa dočítaš na webe nla.nexteria.sk.